KLM Royal Dutch Airlines

KLM Royal Dutch Airlines-logo

KLM Royal Dutch Airlines

KLM werd opgericht op 7 oktober 1919 en is de oudste luchtvaartmaatschappij die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. Vanuit thuisbasis Amsterdam voerde de KLM Groep in 2016 wereldwijd vluchten uit met meer dan 200 toestellen, genereerde KLM Groep 10 miljard euro aan inkomsten en had ze 32.000 mensen in dienst. 

Met 30 miljoen passagiers en 635.000 ton vracht vormen KLM en KLM Cityhopper het hart van de KLM Groep. Via haar enorme hubnetwerk van Europese (88) en intercontinentale (72) bestemmingen, biedt KLM directe verbindingen met belangrijke steden en economische centra over de hele wereld. Samen met onze partners van SkyTeam vliegen we reizigers naar 225 bestemmingen wereldwijd. Daarnaast maken ook onze volledige dochtermaatschappijen Transavia en Martinair n deel uit van de KLM Groep. Transavia voert als belangrijkste prijsvechter van Nederland vluchten uit vanaf Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam en vervoerde in 2016 zo'n 8 miljoen passagiers.

Aantal werknemers: 32000
Aantal vestigingslanden: Hoofdkantoren in Amstelveen en Parijs 
Aantal nieuwe werknemers per jaar (vanuit net afgestudeerden): 200

Bedrijfspresentatie

De bedrijfspresentatie van KLM Royal Dutch Airlines is de ideale manier om meer te weten te komen over het bedrijf.

Slide

Kernwaarden

Passie, energie, daadkracht en denkkracht

Dit zijn eigenschappen die kenmerkend zijn voor veel KLM’ers. Dat herken je in de bedrijfscultuur. KLM kent een grote verscheidenheid aan bedrijfsonderdelen, werkzaamheden, culturele achtergronden, opleidingsniveaus en specialismen.

Passagiersvervoer, vrachtvervoer en technisch onderhoud zijn de kernactiviteiten van KLM. KLM’ers zijn over het algemeen trots op hun bedrijf en hun werk. Elke KLM’er is belangrijk, zowel op het platform als in de bagagekelder, bij de techniek of vracht, op kantoor of in de operatie.

Als je bij KLM werkt, maak je deel uit van de grote, blauwe familie. KLM’ers vertrouwen op elkaars enthousiasme, flexibiliteit en slagkracht, want met elkaar maken zij het verschil. Met ieders individuele inzet kan KLM voorop lopen in de internationale luchtvaart.

Slide

Strategie

Vanuit de kerngedachte dat onze KLM’ers ons merk vormen, zijn we ervan overtuigd dat we het verschil kunnen maken door onze klanten onvergetelijke ervaringen te bezorgen. Dat zit in ons DNA. Dankzij onze oprechte aandacht voor onze klanten voelen zij zich erkend, prettig en op hun gemak. 

Sinds de fusie met AIR FRANCE in 2004 werkt KLM vanuit het volgende concept: één AIR FRANCE KLM-groep, twee luchtvaartmaatschappijen en drie kernactiviteiten (passagiers, luchtvrachtindustrie en Engineering & Maintenance). Samen met AIR FRANCE heeft KLM een voortrekkersrol binnen de Europese luchtvaartindustrie. KLM streeft naar winstgevende groei om zowel aan de eigen zakelijke doelstellingen, als aan de algemene economische en sociale ontwikkeling bij te kunnen dragen. KLM zet zich in om duurzame groei te creëren op Amsterdam Airport Schiphol en toegang te verkrijgen tot iedere markt waarmee het de kwaliteit van haar netwerk vergroot. Daarnaast doet KLM haar best om gelijke concurrentievoorwaarden te handhaven voor alle spelers binnen de sector.

Slide

Innovatie

Om een toekomstbestendige airline te zijn en te blijven vinden innovaties plaats binnen de gehele breedte van de organisatie. Een mooi voorbeeld hiervan is het Innovation Lab:

Reizigers, maar ook de vrachtvervoerders, willen prettig, veilig en snel hun bestemming bereiken. Binnen de luchtvaart zijn we afhankelijk van een heleboel verschillende bedrijfsonderdelen die moeten samenwerken om een vliegtuig op tijd te laten vertrekken. Technologie kan helpen om een optimale doorstroming te krijgen, daar is iedereen bij KLM volledig van doordrongen. In ons Technology Lab experimenteren we met nieuwe technologieën en bouwen we prototypes waarmee we mobiliteitsvraagstukken op een zo slim en duurzaam mogelijke manier op kunnen oplossen. Door data te delen krijgen verschillende afdelingen inzicht in elkaars processen. Dat doen we met Internet of Things (IoT) en het levert veel op voor passagiers, medewerkers en de verschillende vlieg- en grondprocessen.

Slide

Duurzaamheid

KLM Takes Care
Van de invoering van biobrandstoffen tot het verbeteren van de levensomstandigheden van kinderen; KLM neemt haar verantwoordelijkheid op vele manieren. En wanneer je met ons reist, kun je onze betrokkenheid herkennen aan het KLM Takes Care-logo.

Zorg voor mens en planeet
Als een van de grotere spelers in de luchtvaartindustrie vindt KLM het belangrijk om haar verantwoordelijkheid te nemen.

Om ons steentje bij te dragen aan een betere wereld, zijn wij betrokken bij een groot aantal initiatieven. Als gevolg van onze continue inspanningen samen met Air France staan we met trots al jaren bovenaan de Dow Jones Sustainability Index voor onze branche.

KLM Takes Care-logo
Wanneer je met ons reist, kun je onze betrokkenheid herkennen aan het KLM Takes Care-logo. Bijvoorbeeld op onze thee- en koffiekopjes aan boord, die 100% biologisch afbreekbaar zijn!

Interessante Studies

  • Advanced technology (WO)
  • Bedrijfsinformatietechnologie (WO)
  • Bouwkunde (WO)
  • Business analytics (WO)
  • Business & it (WO)
  • Civiele techniek (WO)
  • Computer science (WO)
  • Econometrie (WO)
  • Industrieel ontwerpen (WO)
  • Informatica (WO)
  • Informatica & economie (WO)
  • Informatica en cyber security (WO)
  • Informatiekunde (WO)
  • Luchtvaart technologie (HBO)
  • Informatiewetenschappen (WO)
  • Kunstmatige intelligentie (WO)
  • Lucht- en ruimtevaarttechniek (WO)
  • Maritieme techniek (WO)
  • Natuurwetenschap en innovatiemanagement (WO)
  • Psychology & technology (WO)
  • Science, business and innovation (WO)
  • Sustainable innovation (WO)
  • Technische bedrijfskunde (WO)
  • Technische bestuurskunde (WO)
  • Technische innovatiewetenschappen (WO)
  • Werktuigbouwkunde (WO)
  • Wiskunde (WO)

Profiel gewenste studenten

KLM heeft stage- en startersmogelijkheden voor studenten die:

-          een universitaire opleiding volgen of hebben afgerond,
-          een studie volgen in de richting van bijv. Engineering, Data Science, Logistics, Management,  IT of Business,
-          maximaal 3 jaar werkervaring hebben,
-          extra curriculaire activiteiten ondernemen in de vorm van een (buitenland) stage, eigen bedrijf of commissie-/bestuursjaar,
-          vloeiend Nederlands spreken.

Aanbod voor Studenten

Stages
KLM heeft jaarlijks ongeveer 200 stageplekken beschikbaar voor Bachelor en Master studenten. Al onze afdelingen hebben uitdagende stages beschikbaar. Denk aan een stage op het gebied van bijvoorbeeld:

- Aircraft Repair Development of Predictive Maintenance binnen Engineering & Maintenance,
- Decision Support/Data Science op de Afdeling Operations Research, 
- Arbo & Milieu binnen KLM Equipment Services,
- Quality & Process management op de afdeling Contract & Accountmanagement,
- etc.  

Heb je zelf een idee voor een stage of afstudeerproject? Neem vooral contact met ons op!  

Traineeships
Het Technical traineeship van KLM biedt jou, als technische student, de mogelijkheid om te werken aan een uitdagende afstudeeropdracht en aansluitend te starten met een 2-jarig talentprogram waarin jouw persoonlijke ontwikkeling centraal staat. Naast het Technical traineeship heeft KLM ook een Corporate Management traineeship en een Business & IT traineeship.

Loopbaanmogelijkheden

Contactgegevens

Heb je vragen over een stage, traineeship of startersfunctie binnen KLM? Bel of mail gerust!   

KLM Recruitment: 
klm.recruitment@klm.com 
020-64 96100   

KLM Campus Recruitment:
kayleigh-de.jongh@klm.com 
06 43042779